Wednesday, August 19, 2009

MANUSIA atau MIMPI

Salah Siapa?
oleh Fendy

Manusia sekarang terus-terusan dibelenggu arus zaman yang semakin melonjak ibarat meraung mahukan kebebasan keluar dari kepompong dunia. Tetapi dalam kealpaan yang berlaku menjadikan manusia itu leka di buai alunan kehidupan. Tidak sesekali Aku menyalahkan arus permodenan dalam hal ini... Cuma... Ingin meluahkan rasa hati yang resah. Resah menantikan penghujung kehidupan yang sementara...

Ya...
Manusia itu insan
Insan itu pelupa
Tak disalahkan takdir
Ketentuan Illahi
Termaktub
Tersurat
Tersirat
Tapi manusia
Ingat mengingati
Agar tidak lupa diri
Bersihkan hati
Sucikan rohani
Perjalanan masih jauh
Siapa tahu apa di kejauhan
Buruk baiknya
Semua dalam tangan
Kita hanya merancang
Tapi Tuhan yang menentukan

Aku cuma nak amik masa untuk berfikir. Untuk sekalian manusia, bagi diri Aku yang sudah jauh dilemaskan kehidupan, hanyut dalam pergelutan diri. Aku sendiri tak tahu mana penghujungnya. Mana titik noktah...

Mungkin manusia tak sedar, kan?
Sekarang kita gembira, esok kita merana...
Sekarang kita sesat, esok kita jahil...
Sekarang kita ramai, esok kita satu...
Adakah manusia ini bermimpi? ...atau realiti ini adalah mimpi.

Aku ingin hidup. Sebagai manusia... juga hamba-Nya.
Salahnya...siapa???

No comments:

Post a Comment